יום חמישי, 10 באוקטובר 2019

שביל הנגב המערבי


שביל הנגב המערבי הוא יוזמה של מור כרמלי ואיתי שגיב, שתי צעירות מכרם-שלום. השביל עובר בעיקר על שבילים קיימים והוא מחולק לחמישה ימי טיול.

בשלב זה השביל אינו מסומן בשטח. רובו עובר על שבילים קיימים, אבל חלקו דורש מעבר שדות ואינו מוסדר עדיין.

מור ואיתי העלו לעמוד הפייסבוק שלהן את מפות התכנון של השביל, וסיפור דרך של ימי השביל. להלן סיפור דרך של היום הראשון בשביל. הוספנו לו את תיאורן של חלק מנקודות העניין במהלך השביל.

בתיאום עם איתי ומור, אנחנו מתכוונים לעדכן כאן גם את שאר החלקים המתוכננים של שביל הנגב המערבי.

נשמח לדעת מה דעתכם על השביל המתוכנן? אתם מוזמנים ליצור קשר עם מור ואיתי דרך עמוד הפייסבוק של השביל.

סיפור דרך מקטע ראשון- מחוף זיקים לשדרות




כדי להגיע למסלול נדרש לכתוב בוויז "חוף זיקים".

בחוף יש חניה מוסדרת לרכבים פרטיים תחת רשות הטבע והגנים. מגיעים לחוף ומתקדמים מעט צפונה עד הגעה לתחילת מסלול "שביל האור".

מתחילים בחוף זיקים דרך הסימון הכחול– מסלול הליכה רגיל, במסלול זה יש סימונים על מעין "פלאחים" מאבן בצבע כחול.

לאחר הליכה של קילומטר- עולים על סוללה חדשה שנמצאת בין המאגר לבין בריכות החמצון. על הסוללה ישנה חורשת איקליפטוסים המהווה דרך נוף חדשה, המתמזגת עם שמורת כרמיה השביל לוקח מזרחה. במהלך המסלול עוברים את מאגר שקמה מדרום ואת בריכות החמצון של קיבוץ זיקים מצפון.

ממשיכים בהליכה מקבילה לנחל כ-4 ק"מ עד הגעה למסלול רכוב כחול (סימון של הועדה לסימון שבילים). השביל מתחיל בשמורת כרמיה, ממשיך ומתפתל עד הגעה ל גשר אירי מתחת לכביש 4.

(שימו לב ! אפשרי שבקרבת הדרך יהיו דרכים חסומות על ידי עשבייה או צמחיה – אנחנו זמינים טלפונית ונשמח שתשלחו לנו תמונות במידה והדבר קורה כדי שנדע להיערך לשטח טוב יותר. הטלפונים נמצאים בעמוד הפייסבוק של הפרוייקט).

לאחר המעבר תחת הגשר האירי ממשיכים ללכת על הסימון הכחול עוד 4 ק"מ עד הגעה לגשר אירי נוסף (מתחת כביש 34).

ממשיכים כ-400 מטר על השביל האדום, לאחר מכן לוקחים דרומה על דרך חקלאית לא סלולה (ללא סימון שביל). הולכים בדרך זו כ-2 ק"מ עד ההגעה לגבעת המרדפים.

יש לשים לב בדרך זו להיות ערניים לצמחייה וכו' – את הדרך הזו נדרש לסלול במסגרת השביל.


במסלול נקודות עניין רבות. חלקן מצויינות למטה, ואת חלקן תוכלו לגלות תוך כדי הטיול בעזר האפליקציה.


1) מאגר שקמה 


בשנת 1958 הקימה מקורות את מאגר שקמה, שהיה חלוצי בתפיסתו! הרעיון היה להביא לתפיסת מי שטפונות אשר זורמים בנחל שקמה ובהמשך להחדיר את המים לאקוויפר החוף. בכדי לאסוף את המים, הקימו סכר שאורכו כקילומטר, הסכר יצר אגם מים שמכיל בשיאו שישה מליון מ"ק. במרכז הסכר יש מגלש בטון אשר בו יכולים לעבור עודפי מים כאשר המאגר מלא. עודפי המים יצרו נתיב חדש (יחסית לאפיק נחל שקמה המקורי) והם זורמים לים התיכון הסמוך. כאשר יש מים במאגר, הם נשאבים ומוזרמים לשדות חלחול בחולות אשר מדרום לאשקלון. המים המחלחלים דרך החול, עוברים תהליך סינון ונאגרים באקוויפר החוף. המים עצמם נשאבים חזרה על ידי מקורות מאקוויפר החוף במספר קידוחים בסביבה. כך למעשה מאגר שקמה מסייע לאגור מי שטפונות, ובעזרת שימוש במשאבי הטבע (החול כמסנן, ואקוויפר החוף כמאגר), נעשה שימוש מושכל במים שעד כה נשפכו ישירות לים. בחורף גשום, למרות השאיבה, נותרות במאגר כמויות מים נכבדות במאגר מה שמביא עופות מים, כגון ברכיה, אגמית, מיני אנפות ומיני שלדגים, ציפורי שיר ועופות דורסים אשר נמצאים כאן במספרים נכבדים.

המאגר עובר כעת תהליך שימור ואחזקה מסיבי על ידי רשות הטבע והגנים. שווה לעצור.


2) דגם קרב תש"ח בקיבות יד מרדכי



יציאה כחצי ק"מ מהמסלול. שחזור שדה הקרב עם המצרים על גבעת יד מרדכי ב23.5.48 ובו בובות-חיילים וכלי נשק אותנטיים מהתקופה כולל נושאי ברן, תותחים וטנק שהיו בשימוש המצרים. למולם הבונקרים שבהם סטן, רובאים צ'כיים ומטול פיאט מקוריים. באתר נקודות עניין נוספות, וניתן לצפות בהן במפת עמוד ענן.




בקיבוץ ניתן לראות בו את האנדרטה לזכר מרדכי אנילביץ' (על שמו הוקם קיבוץ יד מרדכי) ואת מגדל המים.









3) הגשר הממלוכי ההרוס

שרידי גשר ממלוכי מתקופת ביברס מעל ודי חסי בדרך הים (וויה מריס) העתיקה. נהרס על ידי הצבא הטורקי בנסיגתו מפני הכוחות הבריטיים המתקדמים בעת מלחמת העולם ה-I המבט היפה על הגשר מתוך האפיק. ההגעה לגשר הממלוכי מגשר הרכבת הבריטי - מספר דקות הליכה.





4) מסילת הברזל הבריטית הישנה – מגיעים אליה לאחר המעבר מתחת לגשר בכביש וגשר הרכבת הבריטי 

גשר רכבת בריטי על נחל שיקמה, בנוי מאבנים מסותתות. חלקו בנוי בטון. כנראה שחזור ישראלי לחלק שנפגע. בסמוך חניון מנוחה עם ספסלי עץ יחודיים.ניתן לעלות על הגשר.הגשר עצמו חסום ב3 קוביות בטון. קובית בטון בודדה פזורה בשטח ממערב לגשר.{כנראה עודפת} ההליכה מכאן לגשר הממלוכי -מספר דקות הליכה.עדיפה הליכה באפיק הנחל. ניתן להגיע בדרך העפר משני הכיוונים עם כל רכב. אין מעבר לכלי רכב על גבי הגשר בשל בלוק בטון במרכזו.


5) תחנת הרכבת דיר סנייד -

במקום שלושה מבנים של תחנת הרכבת דיר סנייד. מבנה שרותים, מבנה מרכזי של התחנה שהייתה במרכז בסיס הצבא הבריטי על קו המסילה לקנטרה שבמצרים. בהמשך ובקרבת מקום גשר הרכבת שמעל נחל שקמה הוא ודי חסי. המבנה המרכזי מגודר. מבנה נוסף ממוקם מצפון{כ-150 מטר}. במקום אדני ברזל מקוריים עם השנה 1904. מדובר בתחנת נוסעים שהוקמה ב1.11.1920 ופעלה עד 1973, עת נסגר קו הרכבת לסיני דרך עזה.




6) גבעת המרדפים - נקודת הסיום

אנדרטה לזכר שני עובדי חברת מקורות, חבר קבוץ ארז וארבעה נחלאים שהיו בהכשרה בקבוץ ארז, שעלו על מוקשים במרדף אחרי חוליית פדאין שחדרה מרצועת עזה ב-1/11/56.שמחה קוריכמן ושלמה גליקשטין -2 עובדי מקורות -זכו שיהיה על שמם -מתקני מים של חברת מקורות :בריכות שלמה ואתר שמחה.



14 תגובות:

  1. יישר כח לבנות הצעירות, על היזמה הערכית, על המסלול היפה ובכלל,,, על אהבת הטיולים בארץ ישראל היפה שלנו.
    שנה טובה, חג אסיף שמח וכל טוב
    משה פלד

    השבמחק
  2. הידד על היוזמה.
    בגילי המופלג אשמח לעשות שביל זה,רק אחרי שיהיה מושלם,מסומן ומופיע במפת עמוד ענן או מפת סמוני שבילים של החברה להגנת הטבע.

    השבמחק
  3. איתיתי ומור, בנות יקרות, גאים בכם וביוזמה הנפלאה שלכן. כמובן שאנחנו הסבים משוחדים.ומעניין שאיננו מופתעים שאתן הגיתן רעיון ייחודי שכזה.בחלק של השביל טיילנו לפני שנתיים באופניים ,בתקופת "דרום אדום" .בחלק טיילנו עם חברי (חברי גרעין "רביב" לגבולות) לפני 4 שנים כשחגגנו 70.טיילנו לגשר התלוי בצאלים, לגבולות הישנה ונהנינו מפריחת אירוס הנגב בשדות שבין גבולות לצאלים. יש לי המון תמונות יפות, אם תרצו וזה יעזור אשמח להעביר לכן. ובינתיים תמשיכו לעשות חייל. מבלי להרגיש כבר נהפכתם לסלב... גאים, גאים, גאים.

    השבמחק
  4. כל הכבוד!!!! יוזמה ברוכה ומעולה!!! בהחלט מצכוון בעתיד לטייל שם.
    יישר כוח

    השבמחק
  5. כל הכבוד וזה נותן רעיון לבנות שבילים כאלו באיזורים נוספים בארצנו

    השבמחק
  6. אכן הרעיון של שביל זה הוא גדול ותהיינה ברוכות על הביצוע ונחכה שיהיו עוד שיצרו שבילים כאלו באזורים נוספים.

    השבמחק
  7. כל הכבוד על יוזמה ברוכה. בנות צעירות, אני סמוך ובטוח שהכנת המסלול והעבודה הנלווית לכך כרוכים באהבת הארץ ובנופיה המדהימים. יישר כוח

    השבמחק
  8. ארץ ישראל היפה!
    וגם השביל יפה...

    השבמחק
  9. ברכה עם אבל בסוף
    מצטרף לברכות על היוזמה היפה להציע את השביל היפה כרעיון למסלול, אבל מבקש מאוד להימנע מלסמן אותו בשטח. ישנו רק גוף אחד בארץ שמוסמך להחליט על מיקום וסימון שבילים וגם להוסיף אותו למפות השבילים. דמיינו מה יקרה אם כל אחד יתחיל לסמן דרכים סביב מקום מגוריו, איזה בלגן זה ייצור.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום,
      יוזמות שביל הנגב המערבי - מור ואיתי - פועלות בצורה מסודרת ועובדות מול הוועדה לסימון שבילים, הן לא מבצעות סימון פיראטי. לכן אין כל בעיה הסר דאגה מליבך. חשוב ביותר לתמוך פרויקטים כגון אלו שמקדמים אהבת הארץ, תמיכה בנגב המערבי, טבע והכרת חבלי הארץ - בברכת חג שמח

      מחק
  10. ישר כוח !
    כל הכבוד, כן ירבו אנשים כמוכם.
    זה יפה שצעירים מגלים עניין במדינתנו היפיפייה (לא רק חו"ל)
    אבל אני מצטרף לעניין שלא לסמן בשטח.
    במסלול ששלחתם אפשר לטייל בלי בעיה עם מפת עמוד ענן, אין צורך לסמן בשטח.
    ראו במפת עמוד ענן ריבוי עיגולים כחולים (שכמעט מכסים את המפה) שמחציתם צריך למחוק אך לא ניתן, כי כל שטותניק מעלה את הגחמה שלא בציבורי במקום בפרטי.

    תודה וחג שמח.

    השבמחק
  11. פרויקט חשוב וציוני, תמיכה ביישובי הנגב המערבי דרך הרגליים. חשוב ביותר שיהיה שביל מסומן - "שביל הנגב המערבי".
    בדומה לשביל הגולן, שביל ירושלים, שביל משגב ועוד. למי שדואג הסימון ייתבצע בצורה מסודרת ובאישור הוועדה הארצית לסימון שבילים. יישר כוח לבנות שמובילות פרוייקט זה. לא נשכח גם את אברה מנגיסטו, אורון שאול, הדר גולדין, הישאם א-סייד. מי ייתן וישובו הבייתה במהרה.
    חג סוכות שמח ושקט לכולנו

    השבמחק
  12. יוזמה מדהימה וחשובה!
    כל כך חשוב להפריח שבילים ומסלולים חדשים..
    מור ואיתי המדהימות בזכותכן יצא לי לעשות מסלול מדהים!
    תודה על חוויה ציונית וערכית🙏🏼
    כן ירבו כאלו מיזמים

    השבמחק